Influencer marketing

Influencer marketing is een vorm van marketing via sociale media waarbij geprobeerd wordt om met behulp van invloedrijke mensen, potentiële klanten te beïnvloeden. Vanwege hun groot aantal volgers en het succesvol overtuigen van hun publiek wat betreft hun opinies, levensstijl en ervaringen, worden ze ook wel social media influencers genoemd. 

Het doel van influencer marketing is, door een lange (en subtiele) blootstelling aan het merk of product, de doelgroep te overtuigen om het product te kopen. 

Influencer-Marketing_edited.png

Waar?

Influencer marketing vindt plaats op social mediakanalen zoals YouTube, Instagram en Twitter. Ook wordt het toegepast in blogs, op nieuwswebsites en in tijdschriften. De techniek neemt dan de vorm aan van advertorials, advertenties die ogenschijnlijk inhoudelijke artikels zijn. 

Influencer marketing.png

Hoe?

Influencer marketing op social media maakt gebruik van zogenaamde gesponsorde berichten of video's. Gesponsorde berichten zijn social media-berichten waarin door middel van sluikreclame, Reclame gemaakt wordt voor een bepaald merk of product. Dat kan op verschillende platforms (Instagram, Facebook, Snapchat, Youtube etc.) en kan verschillende vormen aannemen (video, foto, blogpost etc.). Zo kan een merk bijvoorbeeld vragen aan een influencer om een gunstige recensie te schrijven over hun product of om het product te gebruiken in een video. De beloning die deze jonge SMI's daarvoor krijgen, Bestaat uit het krijgen van een gratis product, Het aanwezig zijn op een event en/of het ontvangen van geld. 

influencer marketing 1.png

Invloed

Social media influencers kunnen worden omschreven als opinieleiders die in staat zijn om de attitudes, het gedrag, de opinies en de aankoopbeslissingen van hun publiek te beïnvloeden. 

De informatie die jonge influencers met hun volgers delen wordt gezien als betrouwbaar, eerlijk en authentiek omdat hun publiek zich meer met hun kan identificeren. 

Aan de hand van verhalen, foto's en video's geven de influencers een deel van hun persoonlijk leven bloot aan hun volgers. Deze intimiteit draagt bij tot de creatie van een parasociale interactie, wat inhoudt dat mediagebruikers een soort schijnrelatie opbouwen met een mediakarakter. 

Dat zorgt ervoor dat het publiek de influencer als een soort van vriend gaat aanschouwen, waardoor de verkregen informatie betrouwbaarder wordt waargenomen. 

Influancers marketing 2.png

Heb je interesse en wil je meer weten over Influencer marketing?

Ons team staat klaar om u verder te helpen en al uw vragen te beantwoorden.