
Social media marketing is het gebruik van social media platforms en websites om een product of dienst te promoten. Hoewel de termen e-marketing en digitale marketing nog steeds dominant zijn in de wetenschap, wordt social media marketing steeds populairder bij zowel praktijkmensen als onderzoekers.
De meest gebruikte platforms zijn: Facebook, Instagram en snapchat voor B2C businesses, LinkedIn voor B2B businesses en Twitter voor B2B en B2C businesses.
Bedrijven richten zich tot een reeks belanghebbenden via social media marketing, waaronder huidige en potentiële klanten, huidige en potentiële werknemers, journalisten, bloggers, en het grote publiek.

Social media marketing
Facebook is een van de grootste social media platforms met omzet van meer dan 70 miljard en 3 miljard facebook gebruikers die dagelijks berichten sturen of updates van hun vrienden lezen. Aangezien dat deze platform beschouwd wordt als B2C netwerk zou het zeker een heel goede plaats zijn om gezien te worden door uw potentiële klanten.
Facebookgebruikers gaan een merk pas benaderen als ze het gevoel hebben dat het overeenstemt met hun levensstijl en hun eigen perceptie. Daar staat ons team klaar om u te helpen.
Onze social media projectmanager maakt graag een stand van zaken met u op en analyseert dan of Facebook al dan niet het beste kanaal is voor uw merk. Facebook verschaft adverteerders een ruim gamma diensten via het platform Facebook Ads. Denk aan outbound marketing, remarketing, geïntegreerde campagnes, audience mirroring…
Instagram, het sociale netwerk waarmee u foto's en video's kan delen, maakt deel uit van Facebook. Via het Facebook Advertising platform kunt u dus ook op Instagram adverteren. Uw Facebookadvertentie kan ook op Instagram worden weergegeven, maar u kan ook kiezen voor specifieke Instagram advertenties zoals stories-advertenties, fotoadvertenties, videoadvertenties, carrouseladvertenties of collectieadvertenties. Bij deze advertenties richt u zich op mensen in bepaalde locaties, mensen met bepaalde interesses of gedrag. Uw doelgroep kan nog worden verfijnd door bv. leeftijd, geslacht en taal.
Voor wie?
Bedrijven die het meest baat hebben bij Facebook zijn geneigd zich meer op de consument te richten via een product of een service die de interesse van hun publiek trekt. Onze ‘likes’ op Facebook vertellen heel wat over ons en onze interessegebieden. Haal het beste uit dit goedkope sociale netwerk. We hebben al met veel ondernemingen gewerkt (e-commerce websites, dienstverleners…) die voordeel haalden uit reclame en remarketing op Facebook. Begin vandaag al met zeer gerichte Facebookcampagnes op te zetten. Wij zullen de verschillende opties met plezier met u doornemen.
Twitter is een microblogging-netwerk waarvan de inhoud slechts een ogenblik meegaat gezien de snelheid van de informatiestroom. Enkel de verstandigste adverteerders op sociale media slagen erin hier handig mee om te springen.
Uw opties om te adverteren ontdekt u hieronder in een overzicht van de mogelijkheden die dit reclameplatform te bieden heeft.
Volgerscampagne: bent u nieuw op Twitter en wilt u gewoon uw aantal followers opdrijven? Opteer dan voor een volgerscampagne. Die wil precies mikken op de volgers die u interesseren in functie van hun leeftijd, hun interessegebieden, de accounts die ze volgen, hun onlinegedrag etc. Dankzij zo’n campagne zal uw Twitternaam in het nieuwsoverzicht verschijnen en in de meldingen van uw doelpubliek. Doelstelling: ze aanmoedigen om u te volgen. Ideaal om eventuele nieuwe klanten aan te trekken.
Actiegerichte campagnes: reclame op Twitter kan internetsurfers ook aanmoedigen om tot actie over te gaan, bv. een document downloaden of zich inschrijven op uw website. U kan ook lead generation kaarten aanmaken op Twitter. Het idee hierachter is volgers aan te moedigen om hun e-mailadres op te geven voor marketinglijsten, zoals elektronische nieuwsbrieven.

Voor wie?
Twitter is even krachtig voor B2B-bedrijven als voor B2C-ondernemingen. Aangezien het om een snel platform gaat, moet u beslist op gepaste wijze communiceren om uw publiek te bereiken en hun nieuwsgierigheid te wekken. Uw call-to-action moet glashelder en kort zijn op Twitter. Zorg er ook voor dat u een stevig en coherent profiel hebt voordat u begint. Uw eventuele volgers moeten u kunnen vertrouwen.
Het grootste professionele netwerk ter wereld, LinkedIn, is een van de beste platforms voor ondernemingen die B2B-markt willen bereiken.
Het netwerk biedt ook een hele waaier aan mogelijkheden aan voor adverteerders. Zo kan het bezoekers bereiken op basis van hun kwalificaties, hun functie, hun positie, hun anciënniteit of zelfs de naam van hun onderneming.
Reclame op LinkedIn is meestal in een van de twee volgende vormen gegoten:
Advertenties: post u advertenties die rechts van uw nieuwsoverzicht zullen verschijnen? Deze advertenties hebben meestal een kleine illustratie en enkele termen die de internetsurfers aansporen om te klikken. Maar die zijn geneigd om dat soort advertenties volledig te negeren op LinkedIn. Daarom adviseren we eerder de tweede optie;
Gesponsorde content: omwille van de positie ervan in de centrale feed, blijkt gesponsorde content een stuk efficiënter te zijn dan rechtstreekse advertenties. Om er optimaal voordeel uit te halen moet u een goed uitgekiend conversiemechanisme hebben. Een voorbeeld? Post een gesponsorde boodschap die verwijst naar een gids op uw website. Vraag gebruikers ook om hun e-mailadres op te geven om de gids te kunnen downloaden.

Voor wie?
Reclame op LinkedIn is vooral aan te raden voor B2B-bedrijven om leads te genereren, nieuwe klanten aan te trekken etc. U bereikt zeer snel een professioneel publiek via advertenties en gesponsorde inhoud.
Heb je interesse en wil je meer weten over Social media marketing?
Ons team staat klaar om u verder te helpen en al uw vragen te beantwoorden

